Tänäänkin on hyvä päivä juosta.

Ravintoasiat kuntoon: "Mikään tabletti tai pilleri ei auta juoksemaan paremmin"

Juoksuliikkeen Juoksukouluissa hyödynnetään useiden eri alojen ammattilaisten osaamista. Yksi heistä on porvoolainen Heli Reinivuo, joka työskentelee Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksella THL:ssä ravitsemuksen erityisasiantuntijana. Mitä se oikein tarkoittaa?

- Hyvä kysymys. Se on sellaista virkakieltä. Meillä on asiantuntijoita, erityisasiantuntijoita ja johtavia asiantuntijoita, Reinivuo naurahtaa.

- Työtehtäväni vaihtelevat, mutta nyt olen mukana Fineli-palvelun uudelleenrakentamisessa ja testaillut sivustoa. 

Juoksuliikkeen toiminta tuli Reinivuolle tutuksi, kun hän liittyi mukaan pitämällä ravintoluentoja. Hän on myös itse osallistunut Juoksukouluun ja aloittanut kävelyryhmästä. Vime aikoina Reinivuo on nähty myös vetämässä lenkkiryhmiä.

- Parasta porukan vetämisessä on, kun saa porukan pidettyä kasassa ja homma toimii. Kiva nähdä omaakin kehitystä. Kun lähtee pitkällä aikajänteellä tekemään, niin alun hankaluuksien jälkeen on kivaa, kun homma loksahtaa yhtäkkiä kohdilleen ja alkaa kehittymään.

- Onhan tämä kansanterveydellisesti tärkeä asia, että saadaan ihmiset liikkeelle, Reinivuo pohtii Juoksuliikkeen merkitystä.

Reinivuon mukaan on tärkeää, että eri alan asiantuntijat tekevät yhteistyötä, jotta hyvinvoinnin eri osa-alueet saadaan viestittyä ja opetettua asiallisesti.

- Pysymme asioissa, joita on tutkittu laajasti, ja joista tiedetään varmuudella. On tärkeää oikaista vääriä käsityksiä, joita esimerkiksi erilaisissa verkkojulkaisussa tarjotaan. Mikään tabletti tai pilleri ei auta juoksemaan paremmin. Peruasioiden täytyy olla kunnossa.

- Liikkuja tarvitsee riittävästi ja sopivasti energiaa: hiilihydraatteja, rasvaa ja proteiinia sopivassa suhteessa. Ihan perusruokaa, Reinivuo korostaa.

Millaisilla vinkeillä sitten pääsee alkuun? Reinivuon mukaan hyvä nyrkkisääntö on syödä tasaisesti kolmen-neljän tunnin välein välipala tai tuhdimpi ateria.

- Esimerkiksi vuorotyössä voi käydä niin, että vasta iltapäivällä huomaa, että oho, en ole syönytkään tänään mitään. Pohja illan energiavarastoihin pitää tehdä jo päivän aikana, aamiaisesta alkaen. Jos treenit ovat iltakuudelta, täytyy lounaan jälkeen syödä joku välipala, muuten on kuudelta jo liian nälkä. Vaikkapa jotain maitotuotetta ja leipää tai hedelmäkin. Mutta ei ainakaan mitään pizzaa puolta tuntia ennen juoksuharjoituksia. 

- Heti treenin jälkeen proteiinia ja hiilihydraattia. Jos voi maitoa käyttää, se on hyvä palautusjuoma luonnostaan. Maitotuotteet ylipäätään ovat hyviä, jos elimistö kestää niiden käytön. Joku hedelmäkin voi palauttaa verensokeria.

Syömisen lisäksi myös juominen on tärkeää. Pari lasia vettä hyvissä ajoin ennen treeniä auttaa säilyttämään nestetasapainon lenkin ajan.