Tänäänkin on hyvä päivä juosta.

​Kehitystä jo pienillä muutoksilla: ”Keskivartalon hallinta on tärkein”

Fysioterapeutti Pia Nirkko on entinen kansallisen tason pituushyppääjä ja nykyiseltä ammatiltaan fysioterapeutti, joka työskentelee muun muassa Suomen purjehdusmaajoukkueen kanssa. Hän on myös Juoksuliikkeen asiantuntija, joka opastaa juoksukoululaisia tekniikan ja vammojen ennaltaehkäisyn saloihin.

- Oma urheilutaustani on merkittävä tukijalka, siitä kaikki on lähtenyt liikkeelle. Ammatillisesta näkökulmasta se on luonut hyvän pohjan, sillä oman kehon kautta jokainen meistä toimii. Kun on omat kokemukset kehon toiminnasta, onhan sitä paljon helpompi lähteä luomaan mielikuvia ja auttaa muitakin löytämään samanlaisia asioita, Nirkko itse kuvailee.

Keskivartalo on tärkein

Nirkon asiantuntemus pohjautuu niin junioreiden, aikuiskuntoilijoiden kuin maajoukkuetason urheilijoiden kanssa toimimiseen. Olipa asiakkaana sitten huippu-urheilija tai kuntoilija, ihmiskehon peruspiirteet ovat kaikilla samanlaisia.

- Luonani käy paljon aikuisikäisiäkin kuntoilijoita, jotka sanovat, että mahtavaa, kun vihdoinkin joku selittää asian ja auttaa heitä ymmärtämään, mistä on kyse. 

- Samat lainalaisuudet pätevät kaikkiin. Tason noustessa vain hienosäädön määrä lisääntyy. Huipulla pelataan sekunnin tuhannesosilla, eikä siellä päästetä mitään läpi sormien, kun yritetään viilata jokainen yksityiskohta kohdilleen. 

Mikä sitten on kuntoilijan kannalta se olennaisin asia, josta kannattaa lähteä liikkeelle. Vastaus tulee nopeasti.

- Keskivartalon hallinta on kaikkein tärkein. Sieltä tuotetaan myös voimaa eniten, joten sillä pääsee jo pitkälle. Jalkaterien virheasennot tai epäsymmetriat tuottavat haasteita, mutta kroppa toimii kokonaisuutena ja jalkaterän vaivat voivat korjaantua esimerkiksi sillä, että lantio saadaan oikeaan asentoon. 

Kehitystä jo pienillä muutoksilla

Juoksuliikkeeseen Nirkko tutustui Porvoossa, kun Juoksuliikettä siellä menestyksekkäästi kehittänyt juoksuvalmentaja Perttu Uotila pyysi Nirkon apuun.

- Olen Pertun valmentamien junioriurheilijoiden kanssa tehnyt paljon hommia. Oikeastaan aina ollaan tultu siihen lopputulokseen, että kehon käyttö ei ole ollut parhaalla mahdollisella mallilla, ja sitten on lähdetty työstämään niitä juoksijoille tyypillisiä liike- ja askellusvirheitä.

Tuon yhteistyön pohjalta saivat alkunsa myös Juoksuliikkeen nykyisten Juoksukoulujen valmennussisällöt.

- Olin muutama vuosi sitten Porvoossa kolme päivää tekemässä kartoituksia ja analyysejä. Kuusi urheilijaa päivässä ja puolitoista tuntia per urheilija, Nirkko kuvailee liukuhihnamaista prosessia.

- Sieltä näitä tämänkin Juoksukoulun ideoita on lähtenyt liikkeelle, hän jatkaa.

Juoksukoululaisen näkökulmasta merkittäviä hyötyjä voidaan saada jo pienillä muutoksilla.

- Vaikka kolme palikkaa ei olisikaan kohdallaan, mutta saamme yhden niistä kohdalleen, ihminen voi jo sen avulla juosta paljon pienemmillä oireilla, Nirkko kuvailee helposti hahmotettavilla palikkatermeillä.

- Pienetkin muutokset voivat tuottaa näkyviä tuloksia aika nopeastikin. Toivon, että Juoksuliike saavuttaisi mahdollisimman monia ja auttaisi heitä ymmärtämään näitä asioita, hän päättää toiveikkaana.


Pian oppeja on tarjolla kevään 2016 Juoksukouluissa. Lisätietoa Startti-kursseista täällä.